پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
2584
-
الف
+

10 اثر از صنایع دستی ایران مهر اصالت یونسکو را دریافت کردند

10 اثر از صنایع دستی ایران توانست گواهینامه‎ مُهر اصالت یونسکو را از آن خود کند.

10 اثر از صنایع دستی ایران توانستند گواهینامه مُهر اصالت یونسکو را از آن خود کنند.

به گزارش آی‌فیلم، امید شیوا مشاور صادرات و امور بین‌الملل معاونت صنایع دستی در مورد این خبر گفت: 14 اثر از ایران، نامزد دریافت مهر اصالت یونسکو شدند و در کویت مورد داوری نهایی قرار گرفته و در نهایت ۱۰ اثر انتخاب شدند.

او به چگونگی داوری آثار اشاره و بیان کرد: مراسم نهایی داوری  آثار برتر صنایع دستی آسیا و اقیانوسیه از تاریخ سوم تا هشتم سپتامبر 2016 برابر با 13 تا 18 شهریور ماه در کشور کویت و به میزبانی وزارت فرهنگ و معارف و هنر آن کشور برگزار شد.

ایران تاکنون در رشته‌هایی چون سراجی سنتی، نساجی سنتی، مسگری، گلیم گلابتون سازی، عبابافی، حوله بافی، کلاه نمدی، سفالگری، دولچه دوزی، قلم کاری و پارچه بافی، موفق به دریافت مهر اصالت از یونسکو شده است.

گفتنی است، مهر اصالت یونسکو  گواهینامه‌ای است که از طرف دفاتر منطقه‌ای یونسکو به موضوعات صنایع دستی اصیل و با کیفیت هنرمندان و صنعتگران تعلق می‌گیرد .

طبق مذاکراتی که مسوولان و دست‌اندرکاران صنایع دستی آسیا با بخش فرهنگی یونسکو به منظور حفظ صنایع دستی انجام داده‌اند، برنامه اعطای مهر اصالت یونسکو برای صنایع دستی برای اولین بار در سال 2000 میلادی توسط یونسکو و انجمن توسعه و ترویج صنایع دستی پایه گذاری و در سال 2001 اجرا شد و بعد از آن، در سراسر دنیا گسترش یافت و هدف آن کمک به صلح و امنیت در جهان از طریق همکاری بین‌المللی در زمینه‌های آموزشی،  علمی و فرهنگی به منظور افزایش احترام به عدالت، قانون‌مداری و حقوق بشر بر پایه منشور سازمان ملل متحد است. دیگر هدف آن حفظ، احیا و تداوم ارزش‌های بومی و سنتی هر منطقه است.

ص گ / ح ی

نظر شما
ارسال نظر